Projekt skončil v roce 2013

Úvahy /

Aromaterapie

Před začátkem kurzu aromaterapie jsem vůbec netušila, co očekávat. V mysli jsem hledala možnosti týkající se vyplnění času celých dvou dnů. Budeme se učit poznávat vůně? Naučí nás masírovat éterickými oleji? Poradí mi, jak mohu použít aromatické oleje pro zklidnění dítěte s ADHD? A mohla bych vhodnou vůni podpořit klima a atmosféru ve třídě? Ačkoli jsem nevěděla, co mám očekávat, něco mě sem jednoduše táhlo.
Nejvíce mě pravděpodobně zajímala odpověď na otázku týkající se dítěte s ADHD. Znám několik jedinců s hyperaktivitou, avšak u žádného jsem se nesetkala s využitím aromaterapie. U několika případů v mém okolí je u dítěte s ADHD nasazena medikace prášky jako je např. ritalin. Dle mého názoru žijeme v době, kdy se poměrně dost takových případů řeší podáváním prášků. Ptám se, je to správné vždy a v každém případě?
Co se mě týče, na nasazení léků bych přistoupila až po tom, co bych se ujistila, že žádný z alternativních přístupů nezabírá a není tak jiná možnost jak řešit poruchu pozornosti s hyperaktivitou. Nejdříve bych tedy volila vyzkoušet vhodné alternativní metody, obzvláště bavíme-li se o dětech. V mém názoru mě utvrdila naše přednášející paní Jurečková. Jak jsem se od ní dozvěděla, stačilo by například potřít lavici žáčka s ADHD kapkou levandulového oleje. I když dítě neucítí silnou vůni této rostlinky, vnímat to bude podvědomě. A proč právě levandule? Jak nám bylo řečeno a doporučeno, levandule svou příjemnou vůní dokáže uklidnit, utlumit, ale ne „přetlumit“. Mimo jiné má hojivé účinky a dá se použít ještě na mnoho dalších způsobů. Říkám si tedy, proč nevyzkoušet tuto cestu? Proč nasazovat prášky, aniž by rodina byla informována o jiných možnostech? Nehledě na to, že prášky mají také spoustu vedlejších účinků.
Je samozřejmé, že při zabývání se touto problematikou neleží vše na bedrech rodičů a o dobro a prospěch žáčka se zasluhuje nemalé množství lidí. Proto je tak důležitá spolupráce školy, rodiny, doktorů, atd.
Mezi další otázky, na které jsem chtěla znát odpověď, patřila i ta, jestli vůně aroma olejíčků mohou pomoci navodit lepší a příjemnější atmosféru ve třídě. Ano, můžou! Např. vůně citrusů, třeba červeného pomeranče, podporuje komunikaci a navíc je opravdu lehká a svěží. Proč to nevyužít, říkám si.
Líbí se mi i využívání aroma olejů na onkologické klinice v zahraničí. Z povídání naší lektorky jsme se doslechly, že při aktivitách, které děti baví a jsou při nich veselé a šťastné, se např. zapálí aroma lampičky, nebo se nějakým způsobem navodí příjemná vůně, kterou dětští pacienti mají rádi. Tu si malí pacienti svým způsobem pamatují a spojí s příjemnými zážitky (i když se vše odehrává v prostředí nemocnice). Při nějakém nepříjemném vyšetření, se tato vůně opět navodí, a tím se snažíme snížit nepříjemnost daného zážitku. Což se mi zdá být velmi dobrým nápadem. Opravdu to funguje a myslím si, že by bylo vhodné aplikovat tato postupy více i u nás. Nemusíme hned začínat na onkologických odděleních nemocnic, postačilo by využít této metody při testování studentů. Myslíte, že by příjemná vůně spojená s hezkým zážitkem mohla působit na studentovu psychiku a zmírnit tak trému? Já ano.
Osobně už se těším, až budu moci tyto poznatky aplikovat.