Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Kam se vydat se žáky na exkurze po židovských památkách regionu

seznam všech úvah

Kam se vydat se žáky na exkurze po židovských památkách regionu

Vždy jsem přemýšlela, proč tak málo lidí chodí do muzea, na různé výstavy či kulturní akce podobného typu a proč i tu trochu lidí, co tam jdou, to stejně moc nebaví? Já do muzeí chodím ráda, ale je fakt, že občas vystavovanému umění příliš nerozumím a nechápu ho. Beru to prostě ale tak, že se na něj podívám a vytvořím si svůj vlastní názor. To je přece u jakéhokoli umění možné. Když se ovšem snažím, dostat tam někoho s sebou, je to obtížné. Většinou jdou rádi studenti jakéhokoli uměleckého oboru nebo studenti dějin či historie. Ovšem lidé nestudující, pracující a mající jiné „normální“ problémy do muzea většinou nedostanu. Vždycky se vymluví na to, že tomu nerozumí, že jim to nic neříká a že je to nebaví.
Workshopem stráveným v muzeích a hlavně aktivně prožitým, jsem si uvědomila, že to opravdu tak je a že lidé, do muzea nechodí právě z těchto důvodů. Možná se navíc cítí trapně za své neznalosti a prostě jim přijde, že je to ztráta času. Zároveň jsem se ale přesvědčila, že to jde i dělat „jinak“. Muzeum se dá prohlížet aktivně a navíc ne tak, že bychom poslouchali zdlouhavé a nudné přednášky o různých autorech a jejich dílech, ale je to opravdu aktivní zapojení, přemýšlení a vyjadřování pocitů. Zábavnou formou si i sami potom uvědomíte určité rozdíly v době či stylech malování. Prožitý čas vás naplní a máte chuť se do muzea vrátit.
Myslím si také, že je důležité, aby se muzejní pedagogika dále rozvíjela a aby se jí zúčastňovali všechny děti jak předškolního, tak i školního věku. Pokud totiž vybuduje v dětech lásku k výstavám a muzeím a pokud tam děti budou chodit rády a budou se vracet, zakotví to v nich a zůstane to s nimi i v dospělém věku. Nebudou se cítit trapně, výstavu si vždy užijí a hlavně budou umět tuto svou lásku k umění a historii předat také svým dětem.
Někdo si možná myslí, že je to ztracený čas, já se ovšem domnívám, že je tomu naopak. Když si vezmu, kolik mladých lidí prosedí času v hospodě u piva a tlachají o pořád těch samých věcech, řeší, kde se co stalo a kdo co řekl, a přitom by mohli mít i takovéto typy zážitků – snad by si potom u toho piva povídali někdy i o něčem jiném a příjemném a aspoň trochu by to naplnilo jejich začínající životy a také možná rozvinulo spoustu nápadů v jejich hlavách.