zpět na detail: Finty na nápravu poruch učení od 2. stupně nejen v češtině
Jsou opravdu specifické poruchy učení jako je například dyslexie a dysgrafie takovým problémem, jak například interpretují média a nebo přednášejí učitelé? Za školních let našich rodičů neměl snad nikdo o těchto specifických poruchách ani tušení a také to šlo. Nebylo to tehdy jednodušší? Myslím si, že bylo. Jak pro rodiče, tak samozřejmě i pro děti. Rodiče se nemuseli stresovat tím, že musí jít s dítetem do poradny, vnímat doporučení o návštěvě poradny jako útok učitele na dítě a dítě se nemuselo stydět říct před třídním kolektivem, že je odlišné a má nějaký problém.
V dnešní době se všechno řeší papírem, „mám papír na to, že nemusím psát diktáty, že nemusím všechno zvládat tak rychle jako moji spolužáci, mám zmírněné známkování“. Jak asi toto ulehčování vnímají spolužáci dítěte s některou ze specifických poruch? Samozřejmě jim to přjde jako nadržování a nespravedlnost. Tím pádem začnou dané dítě vytěsňovat z kolektivu, posmívat se mu a v nejhorším případě může dojít i na šikanu.
Je toto opravdu zapotřebí? Nebylo by vhodnější řešit situaci nějakým jiným způsobem? Například se na dané dítě více zaměřit, domluvit se s rodiči na nějakých speciálních domácích úkolech a nabídnout rodičům třeba doučování, kde by se učitel dítěti věnovat podle jeho tempa a potřeb? Dítě by tak nemuselo před spolužáky ukázat svojí slabinu a nebyl by důvod k posmívání, nemělo by pocit vydělení z třídního kolektivu.
Připouštím, že se mohou najít takoví rodiče i žáci, kteří diagnostikování některé ze specifických poruch ocení a ulehčí jim s jejich dosavadními problémy, ale domnívám se, že procento spokojených dyslektiků či dysgrafiků je mizivé. Třídní kolektiv, ve kterém dys dítě přijmou bez výhrad, posměšku a urážek by musel být velmi rozumný, a žáci na základní škole, puberťáci, většinou moc rozumní, v těchto věcech, nebývají.
Další možností je, aby dys dítě udělalo ze své diagnostikované poruchy přednost. Ovšem pravděpodobnost, že dítě obrátí diagnostikovanou poruchu ve svůj prospěch je, alespoň podle mého názoru, také mizivá. Zajisté by se to podařilo, kdyby se přičinil celý pedagogický sbor a třídní kolektiv byl neobyčejně empatický.
Dalším úskalím také může být využívání až zneužívání specifické poruchy daným žákem. Je velice jednoduché předstírat nevědomost, neschopnost naučit se, pochopit a přitom být jenom líný, nemyslíte? Děti jsou v tomto směru velmi vynalézavé.
Jsem možná k této problematice příliš kritická a pesimistická, ale po návštěvě workshopu - Finty na nápravu poruch učení od 2. stupně nejen v češtině, to snad ani jinak nejde.
Remembering Martin Luther King Jr.: 5 things I’ve found out curating the MLK Collection at Morehouse College
Vicki Crawford does no longer work for, consult, personal stocks in or acquire funding from any company or company that could benefit from this article, and has disclosed no relevant affiliations beyond their educational appointment.
View all partners
For the past eleven years, civil rights historian Vicki Crawford has labored because the director of the Morehouse College Martin Luther King Jr. Collection, where she oversees the archive inclusive of iconic sermons, speeches, writings and different substances belonging to King.
Few documents of ancient papers examine with the significance of the Morehouse King Collection. Aside from King’s life, the gathering chronicles among the most important occasions that happened at some stage in the civil rights movement.
Since becoming a member of Morehouse, Crawford says she specially enjoys introducing younger generations to King and helping them recognize the powerful instructions of the battle for social justice, in particular how everyday human beings prepared and worked for social change.
Of the endless matters she has seen, examine and discovered about King’s theology and civil rights activism, Crawford details five of the limitless aspects of his lifestyles that stand out.
King study voraciously throughout a huge variety of subjects, the whole lot from the “The Diary of Anne Frank” to “Candide.” Of direction, he also examine about theology and faith and philosophy and politics. But he especially loved literature and the works of Leo Tolstoy.
The Morehouse College Martin Luther King Jr. Collection consists of about 1,one hundred books from King’s personal library, many with his handwritten notes for the duration of.
Some of the titles: “Collected Works of Mahatma Gandhi,” “Complete Poems of Paul Laurence Dunbar,” “Deep River: Reflections at the Religious Insight of Certain of the Negro Spirituals” by way of Howard Thurman, “Invisible Man” via Ralph Ellison, “Kinfolk” via Pearl S. Buck and “Moral Man and Immoral Society: A Study in Ethics and Politics” by Reinhold Niebuhr.
Others encompass “Frederick Douglass, My Bondage and My Freedom,” “Silent Spring” by way of Rachel Carson, “Prison Notes” with the aid of Barbara Deming, “Killers of the Dream” through Lillian Smith and “Here and Beyond the Sunset” by Nannie Helen Burroughs.
Following the 381-day Bernard Law Montgomery bus boycott, which began in 1955, King have become a national discern whose ideas and opinions were heavily sought out by using e book publishers, newspapers and magazines.
He became a prolific author and authored countless letters – arguably the maximum well-known being “Letter from Birmingham Jail” – as well as several books, most of the most first-rate “Why We Can’t Wait” and “Where Do We Go from Here: Chaos or Community?”
But many Americans may not know that he wrote a regular column in Ebony magazine, the leading black country wide ebook at the time. In his “Advice for Living” column, he took questions from readers and addressed a extensive variety of subjects, which include personal questions about marital infidelity, sexual identity, birth manipulate, race family members, capital punishment and atomic weapons.
In 1959, King and his wife visited India, wherein King’s dedication to the nonviolent teachings of Gandhi improved and deepened. King constantly carried a notice with him on a scrap of paper that examine “Gandhi Speaks for Us. …”
Music fashioned an important a part of King’s lifestyles, beginning along with his early life experiences in Ebenezer Baptist Church, in which his mom, Alberta Williams King, was the church organist. Alberta King introduced younger M.L., as he become known as, to music as a toddler. He later sang solos and sang with the church choir. While a pupil at Morehouse College from 1944 to 1948, Martin Luther King Jr. sang in the famend Morehouse College Glee Club in addition to the Atlanta University-Morehouse-Spelman Chorus.
Following his marriage to Coretta Scott in 1953, King improved his international of tune even extra. He met Coretta in Boston, wherein she became reading to grow to be a concert soprano at the New England Conservatory of Music. Coretta added King to classical tune. He came to understand both sacred and secular tune and enjoyed jazz and blues as well.
Some of King’s favourite hymns and gospel songs included “Take My Hand, Precious Lord,” “How I Got Over,” “Thank You, Lord” and “Never Grow Old.”
King was additionally a chum to Aretha Franklin and her father, the Rev. C.L. Franklin, and gospel singer Mahalia Jackson. King felt that track became a effective element in activism and nonviolent protest.
At the age of 35, King was the youngest man or woman, the third African American and the 12th American, to win the coveted Nobel Peace Prize for his steadfast notion that nonviolence was an integral a part of acquiring complete citizenship rights for Black human beings in America.
On Dec. 10, 1964, King announced that he was donating the Nobel Prize cash to the civil rights movement.
[Explore the intersection of faith, politics, arts and subculture. Sign up for This Week in Religion.]
Write a piece of writing and be a part of a developing network of more than 139,400 academics and researchers from 4,242 establishments.
New Hampshire Candia Military Lawyers