Projekt skončil v roce 2013

Úvahy /

Jak přimět teenagery k činnosti

Myslím si, že přimět teenagery k činnosti je opravdu velmi těžký úkol pro každého. Kdo to někdy zkusil, zajisté ví, o čem mluvím. Obzvlášť v dnešní době se zdá být práce s teenagery obtížná. Děti jsou od útlého mládí obklopovány moderní technikou, počítači a v neposlední řadě jsou zvyklé prosedět a promarnit u televize i několik hodin denně. Často jim pak chybí vlastní nápady jak se zabavit. Je možné přimět děti dělat něco užitečného, co jim přinese prospěch a bude je zároveň i bavit, něco čím by mohly rozvíjet vlastní fantazii a především osobnost? A jak s takovými dětmi vůbec pracovat?
Je zajímavé, že dospělí lidé si často stěžují na teenagery, že jsou nevychovaní, drzí, že nic nedělají, jen sedí dlouhé hodiny u počítače. Domnívám se, že zásadní otázka je: „Mají děti dostatek nabídek, jak by se mohly smysluplně zabavit, jak užitečně využít čas?“ Myslím si, že bychom se nejprve měli zamyslet nad sebou, zda jsme ochotni teenagerům pomoci. Co bychom mohli teenagerům nabídnout, aby změnili svoje chování? Je to jeden z velmi náročných úkolů, protože nikomu se nechce začít hledat chyby u sebe, ale abych byla upřímná, mám pocit, že v letech, když jsem byla teenager, mi nebylo nabízeno mnoho možností jak trávit volný čas nebo jak zábavnou formou plnit domácí či školní povinnosti.
Popravdě řečeno, ani dospělí lidé nejsou o moc lepší, mnoho lidí se po příchodu z práce chová velmi podobně jako teenageři, i já to tak dělám. Sednu k počítači nebo k televizi a odpočívám, hraju počítačové hry, popřípadě sleduji písničky na youtube. Myslím, že by pomohlo, kdyby dospělí nabízeli to, co umí, aby děti viděly, jaké mají možnosti. Zajímavé by mohlo být, kdyby si v rámci školních tříd připravil každý týden jeden rodič odpoledne, ve kterém by buď ukázal, jaká je náplň jeho práce nebo šikovné maminky by mohly s dětmi vyrábět a tatínkové sportovat. Teenageři by zjistili, kolik je různých možností a co mohou dělat ve volném čase.
Možná, že někteří lidé už to s dnešní mládeží vzdali, ale řekla bych, že to tak trochu vlastně vzdali sami se sebou. Teenageři jsou sice do značné míry technikou ovlivňováni, ale i technika jim může určitým způsobem prospět. A pokud jim dokážeme nabídnout vhodné prostředky jak se realizovat, oni se rádi zapojí a nakonec nás ještě překvapí svojí vynalézavostí a smyslem pro užitečné trávení volného času. Nejdůležitější je, aby děti byly vhodně motivovány.