Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Celodenní exkurze do Lesní školky, část I

seznam všech úvah

Lesní školka

Dne 13.4. 2012 jsem v rámci předmětu pedagogika v praxi absolvovala workshop na téma Lesní školka. Vyjeli jsme do Podolí u Bouzova se školkou s waldorfskými prvky. Na začátek si můžeme položit otázku, co to je lesní školka? Lesní školka je typ alternativy, který klade velký důraz na pobyt dětí venku v přírodě, na jejich individuální rozvoj. Celý program dne je převážně spojen s aktivitami venku, při kterých děti poznávají zajímavá zákoutí přírody. Od ostatních školek se odlišuje způsobem výchovy, organizace a stravováním. Dětí mají větší možnost volného pohybu, více rozvíjejí samostatnost, pozornost i své schopnosti.
Jaké pozitivum a negativum mají lesní školky? Jedním velkým plusem je, že děti jsou více venku v přírodě, pobývají na čerstvém vzduchu, ale nastává tu situace, že jsou venku i za škaredého počasí. Na jedné straně se děti otužují, zlepšuje se jim imunita, ale na druhé straně, děti, které jedou do lesní školky jen 4 krát do roka na to nejsou až tak zvyklé a mohou se nachladit. Např. na našem výjezdu nebylo moc teplo, ba naopak, trávili jsme celý den v poměrně v chladném a vlhkém počasí. Dětem to možná nepřišlo, protože pořád někde běhaly a poletovaly, ale můžou se u nich příznaky nachlazení projevit klidně i později. Na základě pozorování jsem si povšimla, že některým dětem byla zima, obzvlášť tříleté holčičce, která na podobné výlety není zvyklá, ale paní učitelkám to bylo poměrně jedno a odůvodnily si to tak, že by si děti neměly zvykat na vše, co by jim rodiče poskytli v podobné situaci, měly by vydržet a nevymýšlet si zbytečné věci. Podle mého názoru, paní učitelky, měly i neměly pravdu. Možná to byla i chyba rodičů, že dětem zvolily nevhodné oblečení, když věděly, že jedou do lesní školky, přesto si myslím, že mohly být ke tříleté holčičce shovívavější, i proto, že do školky nastoupila teprve před měsícem.
Další výhodou i nevýhodou lesních školek je volnost dětí, mohou si například stavět různé přístřešky, i ten den jsme si jeden postavili. Na druhé straně, děti se pohybovaly v poměrně nebezpečném terénu, jelikož poskakovaly po kmeni stromu, na kterém bylo mnoho ostrých větví. Učitelky si jich téměř nevšímaly a dopřávaly jim velikou volnost, ale co by dělaly, kdyby dětem uklouzla noha a ublížily by si? Na závěr jim p. uč. četla pohádku. K čemu je dobré čtení u dětí? Určitě se jim rozvíjí fantazie a mohou si představit, jak pohádkové bytosti vypadají (v našem případě si představovaly prince Jaromila, víly, královskou rodinu.