Projekt skončil v roce 2013

Úvahy /

Desatero učitele

V letním semestru jsem se poprvé přihlásila do programu pedagogika v praxi a tak sem měla možnost se zúčastnit tří workshopů. Výběr workshopů byl velmi pestrý a tak jsem měla potíž se rozhodnout, která z témat si vybrat. Nakonec jsem se rozhodla pro workshopy Desatero učitele, Jak na nápravu poruch učení od 2. stupně ZŠ a Jak přimět teenagery k činnosti.
A tak jsem se dne 22. 3. 2012 zúčastnila workshopu na téma Desatero učitele, který se mně líbil asi ze všech tří workshopů nejvíc. Jelikož to byl můj první workshop v předmětu Pedagogika v praxi, tak jsem byla velice zvědavá a plná očekávání, co se na tomto semináři dozvím. Když jsem si po chvilce představila, že na židli budu sedět tři hodiny, tak jsem vůbec nedoufala, že ty hodiny neuvěřitelně rychle utečou a že mi snad dokonce přinesou i něco málo praktického do mého budoucího povolání a praxe.
Už od samotného začátku tohoto workshopu jsem byla vtažena do děje tak, že až mne samotnou to překvapilo. Důvodem totiž bylo navození atmosféry běžného chování žáků ve třídě a určitě taky osobnost paní lektorky. Velkým kladem bylo určitě to, že nám lektorky neříkaly jen „ohrané“ teoretické fráze, ale že nám hodně důležitých věcí bylo předvedeno prakticky, což je pro nás velkým přínosem. Někteří z nás měli i tu možnost si v sehraných scénkách zaúčinkovat, což si myslím, že bylo velmi praktické a názorné. Paní lektorky nás upozorňovaly na situace a chyby, kterým by se měl každý začínající učitel vyvarovat, ale to bude spíše otázkou času a praxe, než jednoho semináře. Taky jsme byli upozorňováni na to, že není moc vhodné používat ve škole rozkazech v infinitivu, a naopak, že nesmíme zapomínat děti chválit i za nejrůznější maličkosti, čímž je mnohdy můžeme povzbudit i k lepší práci.
Velmi praktický mi přijde i „návod“ desatero učitele, který nám byl vysvětlen a myslím si, že kdyby ho alespoň trochu dokázal každý pedagog dodržovat, tak by to mohlo v mnohých školách vypadat úplně jinak.
Myslím si, že typy těchto workshopů by měly být povinné pro všechny studenty, protože by nám to jistě přineslo mnohdy možná mnohem víc, než nějaké poučky v učebnicích.
Se seminářem sem byla stoprocentně spokojená, což sem i vyznačila do dotazníků, které jsme musely po odchodu z workshopu odevzdat. Jistě bych tento seminář všem doporučila a budu doufat, že to nebyl jediný zajímavý seminář a že jich na nás čeká ještě spousta dalších, kterých se mile ráda zúčastním.