Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Desatero učitele

seznam všech úvah

Desatero učitele

Už je to nějaká doba, co jsem navštívila workshop s názvem Desatero učitele, přesto když jsem se teď rozhodovala, na jaký workshop napíšu svou úvahu, ihned mě napadl tento. Pro mě to byl asi nejlepší a nejužitečnější workshop, na kterém jsem prozatím byla. Žádný div, že tam bylo tolik lidí. Pamatuji si, že ve chvíli, kdy dvě dámy, které celý tento workshop vedly, vstoupili do místnosti, vše naprosto ztichlo. Toho samozřejmě chtěli docílit a přestože si určitě uvědomili, že získat pozornost dospělých lidí, kteří jsou tam dobrovolně, je mnohem jednodušší, než upoutat děti na druhém stupni, ihned nám začali radit, jak vstoupit do třídy, abychom si sjednali respekt. Dalším plusem bylo, že nás pouze nepoučovali teoreticky, ale názorně vše předváděli a nechávali některé studenty, situaci si vyzkoušet, což je podle mě velice užitečné. Samozřejmě hned upozornili na chyby, které vystupující dělá a podobně. Co se týká názorných ukázek, velice mě zaujalo, jak se předem domluvili s jedním ze studentů, aby přesně předváděl vyrušujícího studenta a tím jim nahrával k ukázce, jak takového žáka usměrnit. Já toho chlapce znám osobně a tak vím, že je velice neposedný a i ve skutečnosti často vyrušuje naprostýma hloupostma a proto jsem nevěnovala jeho blbnutí pozornost. Teprve když spadl ze židle a jedna z lektorek prozradila, že toto jeho vyrušování bylo předem dohodnuté, musela jsem uznat, že nejen že vybrali dobrou taktiku pro způsob výuky, ale navíc dokázali perfektně odhadnout, kdo bude nejlépe schopný toto zahrát. Předpokládám, že to souvisí s odhadnutím typů lidí a tohoto chlapce odhadli opravdu skvěle, protože si myslím že se pro tu roli hodil naprosto skvěle.
Co my dále zaujalo, byl jejich systém naprosto pro všechno. Nikdy jsem nad tím nepřemýšlela, že bych jako pedagog měla mít promyšlené i takové detaily, jako kdy je v hodinách dobré, aby se žáci hlásili, a kdy je to naopak na škodu. Měla jsem naopak za to, že někteří učitelé se naklánějí k jedné metodě, jiní k druhé, ale každý se drží svého. Ale to nebyla jediná věc, kterou jsem se na tomto workshopu dozvěděla, bylo to mnoho a mnoho maličkostí, které se mi určitě budou v praxi hodit a doufám, že je v budoucnu dokážu využít.
Skutečně tyto ženy obdivuju, že za léta učení ke své práci nezatrpkli, ale naopak dokázali se jí věnovat natolik urputně, aby si sami zjistili, jak být správným učitele a opravdu lituji, že jsem na základní škole sama neměla nějakého tak dobrého pedagoga. Většina pedagogů bývá buď přísná a nedá se s nimi mluvit, nebo příliš hodná, čímž ukazují svou slabost a žáci si pak moc dovolují. Je úžasné, že někdo dokáže najít přesně ten správný střed mezi těmito dvěma směry.