Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Desatero učitele

seznam všech úvah

Desatero učitele

Myslím si, že workshop s názvem Desatero učitele by se měl zařadit mezi povinné tzv. áčka každého studenta pedagogické fakulty. Nejvíce mne zaujala a v paměti zůstala úvodní část workshopu věnovaná příchodu vyučujícího do třídy. Dozvěděla jsem se, že naprosto nejdůležitější věcí v celé kariéře (začínajícího) učitele je právě první VSTUP do třídy. A od tohoto okamžiku se už dá v podstatě jednoduše předvídat, jaký bude učitel, jací budou žáci, jaké budou hodiny. Bouřili se ve mně otázky, proč prostě nemohu jen tak přijít? Proč musím svůj příchod naplánovat a rozkrokovat? Proč je to tak důležité? Za pár okamžiků jsem dostala odpověď. Takže vzpřímená klidná chůze, úsměv, vyrovnanost, dobrá nálada, a především z toho všeho vyzařující autorita, v tom je celý vtip toho, jestli si nás žáci budou vážit a respektovat. Jestli budeme AUTORITA. Ale jak to všechno zařídit a nic přitom nepokazit? Když má člověk před sebou svůj první den a je tak nervózní? Zkrátka a jednoduše jsme na workshopu dlouho nacvičovali. Viděli, jaký je správný vstup a i ten druhý - nesprávný. Kdy se učitel již ode dveří snaží žáky překřičet, je hrubý a právě kvůli tomu nemá autoritu. Tak si myslím, že po názorných ukázkách je to všem jasné a nemůžeme to pokazit. Přednášející workshopu nám předali další důležitou informaci, a to že není nutné křičet nebo jakkoli zvyšovat hlas pro získání autority, ale že se stačí usmívat a používat milá slova k dosažení toho, co si přejeme. Po vstupu do sálu, kde se odpolední workshop konal, nás příchozí paní učitelka „donutila“ záhadným způsobem se postavit. Všichni jsme si bez výjimky stoupli. A pak nás srdečně pozdravila „dobrý den, celý den“ a my jí pozdrav vrátili. Paní přednášející učitelce se ale náš zmatený pozdrav příliš nezamlouval. Tak tedy znovu a pořádně. „Dobrý den, celý den.“ Ne, pořád se jí to nelíbí. A my zas a znovu opakujeme a opravdu mám pocit, že se všichni snažíme. „Dobrý den, celý den.“ Znovu. „Dobrý den, celý den.“ A je to. Povedlo se. Špatná nálada zmizela, všichni se usmívají a paní učitelka si nás nevědomě zcela podmanila. Tento příklad nám ukázal, že i takto vesele a s trochou vtipu se dá třída podmanit a jakýmsi způsobem získat nad žáky převahu, autoritu. Celé dopoledne mne velice bavilo a věřím, že nejen já jsem si odnesla a ve své praxi použiji vzácné desatero učitele.