Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Tvorba a realizace projektů na 1. stupni ZŠ

seznam všech úvah

ÚVAHA: Tvorba a realizace projektů na 1. stupni ZŠ

Ve čtvrtek 3. 11. 2011 jsem se zúčastnila workshopu Tvorba a realizace projektů na 1. stupni ZŠ.
Tenhle workshop jsem si vybrala především proto, že obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ studuji a myslela jsem si, že by to pro mě mohlo být přínosné. Taky, že bylo.

Na začátku jsem se sice trochu vyděsila, když jsem viděla pana učitele v kostýmu námořníka, říkala jsem si co to asi je za odvážlivce, který si obleče kostým a jde přednášet houfu dospělých lidí, ale jak se ukázalo, nebylo to jen tak.
Když pan učitel začal přednášet, žádný z účastníků z něj nemohl spustit oči, věřím, že kdyby nás někdo natáčel na kameru, spousta z nás by měla pusu otevřenou dokořán. Chvíli jsem si dokonce říkala, škoda, že se nemůžu vrátit zpět na základní školu a být žákyní pana učitele.

Při příchodu jsem vlastně vůbec nevěděla, co to projektové vyučování je, když jsem odcházela, byla jsem plná dojmů z toho, co se kromě obyčejného vyučování dá na ZŠ dělat.
V čem je projektové vyučování vlastně dobré? Je úžasné nejen v tom, že děti baví, ale hlavně v tom, že to, co by se učily z učebnic a sešitů, se můžou naučit zábavnou formou, např. hrou.
Nejdůležitější je zvolit vhodné téma, které děti zajímá a baví. Pan učitel nám ukázal svoje nápady, které už má odzkoušené a u dětí uspěly. Je samozřejmé, že se nemůže zavděčit úplně všem, ne každého baví historie, nebo má rád Harryho Pottera.

Absolvovala jsem i jiné workshopy, ale tenhle byl opravdu nejlepší, hned od začátku jsem si říkala: „Tý jo, kdyby takových učitelů bylo víc, školství by bylo úplně o něčem jiném.“

A za tím názorem si stojím. Na střední pedagogické škole jsem měla praxi na ZŠ a jsem si jistá, že kdyby paní učitelky alespoň občas upustily od běžného učení v lavicích a nudného vysvětlování učiva, děti by škola bavila a rády by se tam vracely. Proč tedy možnosti vyučovat zábavně a hlavně, aby to děti bavilo, nevyužívají všichni učitelé? Je to tím, že se jim nechce zkusit něco nového, neznámého, co by jim přidalo hodně práce? Možná, že to vůbec není o vytvoření projektu, ale o samotném učiteli. Jim zřejmě standart učitele, který dětem vysvětluje látku, opravuje hrubky v diktátech a počítá s nimi příklady na tabuli, stačí, ale neocenily by děti něco nového? Něco, co by je bavilo? Myslím si, že workshopy, jako byl tenhle, by měly být pořádány veřejně a především, pro současné učitele na základních školách, aby viděli, že učení může být i radost a zábava.